Uģis Mālnieks ir ne tikai šī gada konkursa "Veiksmīgākā biškopības produkta etiķete 2021" otrās vietas ieguvējs, bet arī Facebook skatītāju simpātija!  Aicinām izlasīt nelielo interviju, kurā biškopis filosofiski raugās uz bitēm un stāsta par Rīgas medus zīmolu.

1. Kā radās ideja par etiķetes dizainu? Kas Jūs iedvesmoja idejai? 

Mani vienmēr ir fascinējusi un interesējusi arī klasiskā mūzika. Tajā ir kaut kas dievišķs un noslēpumains. Tieši tāpat kā bišu saimē. Kādreiz, domājot par bišu brīnumaino dabu un ieklausoties bišu saimes neparastajās un tik daudzajās tonalitātēs, pieķēru sevi pie domas – eh, ja vien es mācētu komponēt, tad sacerētu Bišu simfoniju. Un tad, kad funktierēju ideju Rīgas medus zīmolam, man atmiņā atsausa šīs asociācijas. Turklāt arī pilsētai ir savs īpašais ritms un skanējums. Tā arī man izkristalizējās šī ideja, bet iedvesmu deva Rīgas un bišu, kā arī paša muzikālie virmojumi.

2. Kam, jūsuprāt, obligāti jābūt etiķetē? Kas uzrunā klientu?
Daudz kas ir atkarīgs no tā, kam kalpo etiķete jeb kāda veida produkciju tā iznes tautās. Ja tā ir masveida, kas tiek tirgota lielos apjomos, tad etiķetes loma ir savādāka nekā produktam, kuru pārdod, piemēram, tirdziņos vai suvenīru veikaliņos. Līdz ar to tā formas, idejas un dizaina elementi, ar kuriem uzrunāt klientu jeb pārdot savu produktu, var būt dažādi.

3. Medus stikla vai plastmasas iepakojumā?
Es uz šo jautājumu raugos gan no pratiskās, gan filozofiskās puses. Skaidrs, ka nevienam īpaši nepatīk no trīs litru burkas mocīt arā sakristalizējušos medu. It īpaši, ja vēl no rīta jāsteidzas uz darbu. Nu, bet ja kādam tas sagādā prieku un baudu – vai kāds ir gatavs pieciest šīs neērtības tāpēc, ka stikla taru uzskata labāku par plastmasas, tad kāpēc gan ne.

4. Cik ilgi nodarbojaties ar biškopību?
Tā filozofiski atbildot – kopš pieciem gadiem, jo ta sir tas vecums, kad sevi pirmo reizi atceros pie bišu stropa un bitēm. Un biškop[ība ir nevis mana nodarbe, bet gan aicinājums. Tāpat kā rakstniecība, kuru jau labu laiku, tāpat kā savulaik bites, kad rakstīšana bija mana ikdiena, tagad esmu nolicis mazliet malā.

5. Ja Jūs būtu medus, kāds medus Jūs būtu?
Iespējams, latvāņu medus. Tas ir vienīgais no medus veidiem, kuram ir ne tikai interesanta garša, bet tās buķete nav konstanta jeb tā mainās un garšas kārpiņām sagādā patīkamu pārsteigumu.

6. Vai, jūsuprāt, etiķetei ir liela nozīme klientu piesaistē? Vai varbūt nav vērts iespringt uz to, jo galvenais ir medus?
Etiķetei varbūt nav ļoti lielas nozīmes. Ja mēs ar vārdu etiķete saprotam kaut kādu attiecīga materiāla un izmēra uzlīmi uz taras, kuru rotā kaut kādas puķītes, šūniņas un bitītes. Proti kaut kas vienkāršs un savā ziņā ļoti banāls. Ja cilvēks perk medu lielākos apjomos (piemēram, trīs trīs litru spainīšus) ēšanai, tad viņš jau pērk to bitenieku nevis etiķeti. Proti, pircējs bitenieku pazīst, viņam viņa produkcija šķiet uzticama, garšīga vai citādā ziņā simpātiska. Tur strādā cilvēciskais aspekts un pa lielam nav nozīmes, kas tur uz tās burkas vai spainīša uzlīmēts un sadomāts. Viena vai trīs bites, zieds vai vaska šūniņa… Savukārt, ja jākonkurē veikala plauktā, internetā vai tirdziņos, tad etiķetei jeb precīzāk izsakoties tās dizainam jau parādās krietni lielāka loma. Un šajā sakarā es gribu uzsvērt, ka dizains ir nevis bites, puķītes vai kaut kādas citas šabloniskas būšanas, kas kaut kādos vektoros ir saliktas uz etiķetes, bet gan kādas idejas, kas sakņojas darba un dzīves dziņās. Un citas gan praktiskas, gan dvēseliskas norises, kas raksturo, izceļ, interesanti pasniedz un atklāj saimniecību un bitenieku. Jā, medus ir ļoti svarīgs, taču kā jau teicu, cilvēki, manuprāt maksā nevis par to kā produktu, bet gan to, ka viņi zina, ka, piemēram, Jezups ir foršs bitenieks. Savukārt tiem pircējiem, kuriem nav sava bitenieka, mammas vai draugu, kas atved medu, tiem gan krietni lielāku lomu var nospēlēt gan tas, kā medus garšo, gan arī kādā dizainā un idejās ta ir “ietērpts”.

 

Facebook: https://www.facebook.com/ugis.malnieks